Blog

Cofanie żaru w palniku retortowym

dodano:

Cofanie żaru w palniku retortowym

Problem cofania się żaru pojawia się z przyczyn będących wynikiem nieprawidłowych ustawień parametrów spalania lub zastosowania paliw o niewłaściwych parametrach. Najczęstszą przyczyną jest bardzo niski poziom ognia w palniku spowodowany zbyt małą dawką podawania węgla w stosunku do nadmuchu powietrza. Aby zapobiec pojawianiu się takiej sytuacji należy zwiększyć podawanie węgla o około 3-8%. Skutecznym działaniem może być dodatkowo zmniejszenie strumienia nadmuchu powietrza. Należy pamiętać, że po każdej zmianie regulacji ustawień, skutek dokonanej korekty będzie odczuwalny nie wcześniej niż w czasie około 20–30 minut zanim parametry pracy podajnika i regulacji natężenia nadmuchu odzwierciedlą się w faktycznej pracy kotła.

 

Cofanie żaru w przeciwnym kierunku może być także oznaką niekontrolowanego zatrzymania ślimaka. Przyczyną może być zerwanie zawleczki lub zatrzymanie awaryjne pracy motoreduktora. Kolejnym czynnikiem, który często jest przyczyną będzie zanieczyszczony wentylator i znaczna niedrożność kanału nadmuchowego. Brak intensywnego nawiewu powietrza do palnika powoduje jego ujście w innym kierunku niż wymagany.      

Cofanie się żaru, może być następstwem nieprawidłowo skręconej i nie uszczelnionej rury podawczej, zintegrowanej z korpusem kotła. Do takich sytuacji dochodzi zazwyczaj gdy kocioł przed zainstalowaniem był częściowo zdemontowany na potrzeby transportu lub wnoszenia do kotłowni. Należy bezwzględnie zwrócić uwagę na staranność złożenia zestawu i uszczelnienia połączeń.    

Korzystając z porad działu technicznego firmy Defro można uzyskać fachową pomoc dotyczącą najbardziej optymalnych ustawień sterownika. Pojawienie się zjawiska cofania żaru bywa także następstwem nieodpowiednich ustawień. Z uwagi na szeroką ofertę kotłów Defro i wynikające różnice konstrukcyjne w modelach kotłów, warunki i nastawy parametrów mogą być zupełnie różne. Należy pamiętać o zastosowaniu pewnych korekt, tak aby były podporządkowane do miejscowych warunków pracy kotła. W zasadzie wyróżniamy dwa typy sterowników w kotłach Defro. W nowszych modelach (sterowniki serii: K1PXXX) praca odbywa się automatycznie za pomocą wprowadzonego już fabrycznie algorytmu PID, w oparciu o system stałej kontroli przepływu powietrza przez wymiennik, zwanym: ADAPTIVE CONTROL. Wówczas kocioł samodzielnie dobiera bieżące parametry spalania monitorując temperaturę kotła, temperaturę spalin i przepływu powietrza podawanego do palnika. Posługując się funkcjami w sterowniku ”korekta powietrza” i „moc kotła” możemy skorygować wprowadzone zmiany. Często ta funkcja jest przydatna przy nagłej zmianie warunków zewnętrznych, czy też przy znacznej zmianie gatunku opału. Wszelkie poprawki nastaw należy korygować stopniowo bez znaczących skoków, gdyż zmiany zajdą nie wcześniej niż w okresie 30 minut od ich wprowadzenia. Jeżeli kocioł jest wpięty do sprawnie działającej instalacji i spalany jest gatunkowo dobry opał, to użytkownik w zasadzie po rozpaleniu palnika, kontroluje pracę i obserwuje gromadzenie się popiołu.  W sterownikach starszej generacji (np. ST-37, ST-47/AG/) ustawienia parametrów pracy tj.: czasu podawania, czasu przerwy czy parametrów podtrzymania oraz mocy wentylatora dokonujemy manualnie, wprowadzając je według swoich sprawdzonych doświadczeń. Każdy sterownik posiada ustawienia fabryczne, które w przypadku niepowodzeń mogą okazać się bazą wyjściową do poprawy sytuacji. Zachęcamy starym zwyczajem, aby jednak zanotować najbardziej optymalne ustawienia swojego sterownika, gdyż w natłoku informacji nie jesteśmy w stanie zapamiętać tych najbardziej kluczowych parametrów.

Innym powodem cofania żaru jest niedomknięcie pokrywy zasobnika (lub znaczne uszkodzenie uszczelki pokrywy zasobnika), przez co ruch powietrza będzie odbywał się w niepożądanym kierunku. W kotłach Defro stosowany jest tzw. czujnik otwarcia klapy, który mobilizuje użytkownika do zamknięcia pokrywy, aby uniknąć powstania pożaru węgla w zasobniku. 

O gwałtownym przekroczeniu temperatury w trakcie cofania żaru, użytkownik będzie poinformowany przez alarm czujnika temperatury, który umieszczono na  rurze podawczej. Gdy funkcja zadziała żar z rury podawczej jest wypychany przez określony okres do paleniska. 

Zazwyczaj w okresie letnim  przechodzimy automatycznie na Tryb Letni, ale może zdarzyć się przy mniejszym rozbiorze paliwa i proporcjonalnie dłuższym okresem nadzoru pracy kotła (podtrzymania) do cofania żaru w rurze podawczej, więc w takich przypadkach należy dokonać kolejnej korekty ustawień na lato.

Najnowsze artykuły

Licznik odwiedzin: 11477079 , dzisiaj: 589 , wczoraj: 3134 , online: 14